Postawy wobec przemocy

W jaki sposób można reagować, gdy spotykamy się ze stereotypami, uprzedzeniami lub dyskryminacją? Jak przeciwdziałać mowie nienawiści w sieci? Jakie grupy są w Polsce objęte specjalną ochroną prawną? Gdzie szukać informacji o ludziach, którzy w różnych częściach świata skutecznie przeciwstawiali się przemocy? Czym jest „Żywa biblioteka” i od czego zacząć, jeśli chcemy ją zorganizować?

Wspólnie z kampanią HejtStop zaprosiliśmy osoby, którzy sprzeciwiają się mowie nienawiści, do udziału w kursie edukacyjnym „Postawy wobec przemocy”. Był on okazją do wzmocnienia kompetencji związanych z rozpoznawaniem stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji oraz umiejętności reagowania. W kursie wzięła udział grupa 20 osób: działacze i działaczki organizacji pozarządowych, studentki, nauczycielki, osoby pracujące na uczelniach oraz osoby, które po prostu chcą się przeciwstawiać ksenofobii i innym uprzedzeniom. Na program składały się m.in. warsztaty antydyskryminacyjne, spotkania dotyczące przestępstw motywowanych nienawiścią i zajęcia omawiające, jak skutecznie usuwać mowę nienawiści z internetu. Grupa spotkała się także z kuratorkami wirtualnej wystawy prezentującej sylwetki współczesnych Sprawiedliwych. 

Bardzo ważną częścią kursu było poznanie „Żywej biblioteki” – metody działania edukacyjnego, które ma na celu konfrontację ze stereotypami. Idea „Żywej biblioteki” powstała w Danii w 2000 roku. Polega na rozmowie z osobą, która postrzegana jest przez pryzmat stereotypów, przez co często spotyka się z niechęcią innych ludzi, a czasem – z dyskryminacją. W roli „żywych książek” występują przedstawiciele mniejszości etnicznych, osoby homoseksualne, osoby z niepełnosprawnością, wyznawcy różnych religii i niewierzący, osoby o różnych kolorach skóry itd. Podczas spotkania z czytelnikiem/czytelniczką, „książki” opowiadają o sobie, odpowiadają na pytania, pozwalając w ten sposób innym ludziom zajrzeć do swojego świata. W ten sposób przypominają, że niezależnie od tego, skąd pochodzimy, jakie mamy rodziny lub co robimy w życiu, wszyscy mamy takie same prawa.

Uczestnicy i uczestniczki kursu poznali ideę i zasady „Żywej biblioteki”, po czym wspólnie przygotowali i poprowadzili to wydarzenie dla szerszej publiczności. Wydarzenie odbyło się w Muzeum POLIN 19 marca 2017 r. Osoby odwiedzające tego dnia muzeum mogły w nieformalnej, bezpiecznej atmosferze porozmawiać z osobami należącymi do różnych grup zagrożonych działaniem stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacją.

Obejrzyj film z „Żywej biblioteki”:

Partner kursu:
Bez-nazwy-5

Współpraca:
Bez-nazwy-6   Bez-nazwy-7   Bez-nazwy-8